1 2 3 4

Fair Trade

Fair trade vagyis méltányos kereskedelem melynek a lényege röviden, hogy nem kizsákmányolással (pl. alulfizetéssel), valamint környezetbarát módon előállított termékről van szó.

A fair trade tulajdonképpen az elmúlt évtizedekben kialakult tudatos vásárlásnak köszönheti hatalmas fejlődését, mely legfőképpen a könnyen elérhető információnak köszönhető. A média, és az internet adta lehetőségek elérhető közelségbe hozták az etikátlan nagyvállalatok viselkedéséről szóló publikációkat mindenki számára, ennek pedig eredménye lett, hogy az etikus vásárlók figyelme kiterjedt a termelés teljes folyamatára.

TUDTAD? Hogy a kávé az ültetvénytől a bolti polcig tartó út során kb. 150-szer (!) cserél gazdát. Ha megiszol egy capuccino-t egy kávézóban 300 forintért, abból jó esetben is csak 9 forintot látott a termelő. A nemzetközi kereskedelem cseppet sem méltányos: a szegény országok termelőinek kizsákmányolásával és hatalmas környezetterheléssel jár. Az 1980-as években a kávé kereskedelméből származó bevétel 30 százaléka a termelő országoknál maradt. Ma ez csupán 10 százalék. Így viszont jól jártak az olyan nagy feldolgozók, mint a Nestlé (Nescafé), a Kraft (Jacobs) és a Sarah Lee (Douwe Edbergs). És ez csak a kávé, a sok tengeren túli termény közül.

Ha neked is fontos, hogy minél több fair trade termék legyen a boltok polcain, látogass el a Tudatos Vásárlók honlapjára, írd alá a petíciót és légy részese a kampánynak!

Tartalom: